måndag 5 juli 2010

SM GULD 2010

Teamet åkte upp till veteran SM som arrangerades i Ljusdal och Järvsö på fredagen 2 juli för att få möjlighet att träna på linjebanan under lördagen. Banan som visade sig vara mycket platt och lätt åkt bjöd inte på några större utmaningar. Fyra varv skulle köras där ett varv var 29,7km och den totala distansen 118,8km. Jag hade hoppats på att en SM bana skulle vara mera utslagsgivande men tyvärr representerar den hur de flesta linjebanorna i Sverige ser ut. H35 starten gick på söndagen klockan 8:10 och vädret visade sig från sin bästa sida. Tempot var lågt i klungan och efter första halvan in på det första varvet kommer två åkare loss och får en lucka på en halv minut.


Jag pratade med Pär Hedlund(CKC4 ) om att försöka göra ett utbrytningsförsök. Vi attackerade och kom loss, efter ett tag ansluter vi till Joachim Lyth (CK Crescendo Velo). Vi börjar samarbeta och efter ytterligare ett tag ansluter också Johan Lidö (Bålsta CK). Vi går runt i ett jämnt tempo och benen svarar fint.

När vi kört åtta mil kommer en grupp om fem åkare ikapp oss och det blir inget vidare samarbete i gruppen, det känns att tempot går ned och med 20 km kvar att åka attackeras det och jag hänger på och vi bildar en ny tätgrupp om fem man. Samarbetet fungerar nu mycket bättre och vi distanserar de jagande åkarna. Med dryga halvmilen kvar attackerar Patrik Moris (Borlänge CK) och ny splittras gruppen på nytt. Vi är nu en trio i täten bestående av Patrik Moris (Borlänge CK) mig själv och Stefan Aaskov (Bålsta CK). Vi har inga större problem att skapa en lucka mot de andra jagande. In mot upploppet ligger jag i spets och det taktiska spelet börjar. Tillslut drar Patrik igång spurten och jag märker att Stefan släpper så jag kastar mig in på rullen. Benen känns kanon och när jag väl fäller ut i vinden ger jag allt och tar mitt guld.

Allt fungerade perfekt denna helg. Stefan och Beata hade ordnat ett jättefint boende. Martin bjöd på en god uppladdnings pasta och Mattias stod för fantastik eurodisco. Stämningen i Team Mumien hade inte kunnat vara bättre denna helg.

//Henrik Rudelius

3 kommentarer:

  1. Stort Grattis till segern och SM Guldet!!!

    Jocke CK Lunedi

    SvaraRadera
  2. Henrik,

    Stort grattis till guldet. Den Italienska pastan och det gudomliga vattnet från Siciliens källor ger krut i benen, inget snack!

    Hälsn.
    Magnus

    SvaraRadera
  3. Joachim, Crescendo7 juli 2010 kl. 12:36

    Bra kört. Du var starkast den här dagen helt enkelt, så segern var välförtjänt.

    SvaraRadera