torsdag 19 augusti 2010

Nordiska Veteran Mästerskapen 2010

För min del började uppladdningen till NM i Hamar redan dagarna efter mitt SM guld när jag fick veta att jag blivit uttagen att representera Sverige.
 Det blev stor uppståndelse på hemma plan när sporten uppmärksammade mitt SM vilket givetvis var roligt för mig och Teamet, speciellt eftersom Stefan har öppnat en butik i Jönköping så fick vi mycket reklam.
Formen pekade uppåt och jag kände mycket åksugen. Tyvärr så grusades detta i samband med en mycket olycklig vurpa och kunde inte cykla något under de två efterföljande veckorna. Det är frustrerande att inte kunna träna och att gå runt med ständig värk tär mycket på motivationen.

Jag hoppade över det planerade Bure 2dagars på grund av att kroppen fortfarande värkte, denna tävling var annars tänkt som genrep inför NM. Träningen gick annars hyfsat planenligt och lördagen den 14de augusti var det dags att hämta ut och prova landslags kläder i uppe i tävlingscentrat i Hamar.
På lördagen provkörde vi det 33km långa varvet på banan som gick mycket upp och ner med en större stigning i slutet på varvet och det kändes som att den skulle passa mig perfekt. Efter provturen blev det pasta, vila och en påse godis som upplandning för söndagens linje lopp om 133km för oss tävlande i H30-39. Starten gick klockan 14 och vår taktik var att ha en man i spets som bevakade utbrytningar under varv ett och två för att sedan under varv tre och fyra bli mer aktiv. På bilden nedan syns slutet av klungan med mig och Jonas Nordin som jag tyvärr inte han prata ihop mig med innan loppet.
                               Foto:Leif Solberg (Brumunddal SK)

Tyvärr lyckades inte taktiken utan en fyra manna grupp med bl.a. Norska Mästaren Eric Nevin kom iväg. Jag gjorde flera försök under varv tre att komma loss men det var nästan omöjligt Till slut kom jag iväg i en grupp med Jone Ellingsen och Øystein Blom-Ohlsen, två norska lanslags åkare och två klubb åkare. Det blev snabbt osämja i gruppen när de båda klubbåkarna vägrade att hjälpa till att hålla tempo och tre kilometer innan mål kom huvud klungan med jagande Svenskar i spets ifatt oss. Jag var helt slut och benen värkte men lyckades mobilsera energi och knep en andra plats i klungspurten och en sjätteplats totalt.

Resultaten finns på:
http://www.ottestadsk.no/documents/Resultatliste__for_Aktiv_menn_30_39_Fellesstart_2.pdf

Loppet utvecklades inte alls som jag velat och frustrationen var stor när jag efter målgång pratade med Leif Nyström, förbundskapten och Guy Branchard (Fredrikshof CK)

Min tränings uppladdning var långt den optimala men min sjätte plats till trots blev jag bäste Svensk och det är jag nöjd med.
/Henrik Rudelius

2 kommentarer:

  1. Det var synd att du inte kom med i första utbrytningen med dom benen hade du stått på pallen!

    Elit nästa år?

    //Kalle

    SvaraRadera
  2. Bra blogg, Grattis - Starkt kört

    SvaraRadera