tisdag 14 september 2010

Götalands Linjelopp Klass Herrar Elit

Då var premiären i Elit klassen avklarad!. Bestämde mig sent på lördagseftermiddagen att köra söndagens Götalandsmästerskap i linjelopp som arrangerades av Åstorp CK. Distansen som skulle avverkas i Elitklassen var 12 varv x 12,4 km = 148,8 km. I start fållan träffade jag min gamla klubbkompis Philip Lindau från Jönköpings CK.


Jag körde Åstorpsloppet 2009 i senior klassen som loppet var 8 varv och jag tyckte att det var ett mycket trevligt arrangemang och  trevlig bansträckning. Efter Nordiska mästerskapen i år blev jag totalt däckad av en förkylning så jag hade inga som helst förväntningar på min prestation eftersom jag de senaste fyra veckorna bara kört tre-fyra kvalitetspass. Tyvärr var startfältet i söndags ganska litet så jag fick mycket vind på näsan nere på platten och fick slita hund i banas långa uppförs backe med en rejäl syraskuld på toppen. Det attackerades om vartanat och det är här den absolut största skillnaden märks om man jämför med senior klassen eftersom farten är så pass mycket högre. Planen för mig var ju att köra som en ÄKTA senior; sitta i klungan, löka och vänta på upploppet, men för att överhuvudtaget hänga med fick jag ge allt vad jag hade. Allt eftersom varven rullade på kände jag att benen började svara allt bättre och de tre sista varven hade jag inga större problem att hänga med i uppförsbacken som tidigare höll på att knäcka mig. Efter nästan fyra timmars cyklande var jag kvar i huvudklungan och skulle försöka göra upp om platserna 2 och 3. Tyvärr blev jag lite överaskad av hur snabbt målrakan dök upp och missade spurten men lyckades ändå gå imål som 10:a något jag inte hade förväntat mig.


Sammanfattningsvis så tyckte jag att det var en mycket positiv debut, längden och tempoväxlingarna är ju helt annat än i senior!

//Henrik Rudelius

1 kommentar:

  1. Att du till slut äntigen fattat vad du hör hemma din tärjer!

    Henke

    SvaraRadera