söndag 3 oktober 2010

mer träning

Hej

Den här resan blev tyvärr inte riktigt som den skulle. Eftersom jag vägrar att cykla i regn (det kan andra göra) så missade jag racet i Bov i söndags. Istället kom vi ner till Italien lite tidigare. Här har vi tränat och bekantat oss med lokala cyklister. Urtrevligt. I lördags gjorde jag något dumt dock. Åkte inte dom 60 milen för att köra ett Granfondo i Modena. Lat, ja kanske. Men jag bara ville inte. Istället blev det 3 timmar lugn distans med Bea i bergen runt Monte subasio.

under själva stigningen. Hela tiden med 130 i puls
såklart.

Efter stigningen på distansrundan. Hyfsad utsikt.


Idag däremot var det blodigt allvar. Vi dök upp 8.30 punktligt utanför Porta Romana för att helvetespass med dom lokala cyklisterna. Vi var utlovade cirka 90 cyklister. Det kom i alla fall 50 vilket får anses ok i oktober. Över 20 grader varmt och ganska lugnt ut ur stan. Men sen förändrades allt. Det gjorde säkert inte saken bättre att jag när jag kom fram till träningen hade åkt fram till dom som såg snabbast ut och sagt
"- Dom snabbaste när kör dom?"Jag hade liksom satt ribban redan där.

Bea tyckte jag såg ut som en spindel. Konstigt släkte vi är som 
blir glada av sådant smicker.

Jag hade sagt till Beata att idag skall dom få byta styrlinda. Självklart blev det tvärtom. två rejäla stigningar på 20 minuter kan krama musten ur vilken normal seniorcyklist som helst. I andra stigningen gjorde jag misstaget att tro att en skylt med "varning för skarpa kurvor" och 300 meter under betydde att det skulle ta slut om 300 m. Så jag ökade takten. Men då fattades den cirka 2 km från slutet. Dumt....

Snabba cyklister kör väl f-n inte med hjälm.


Men sen nere på platten fick jag gasa ordentligt tillsammans med några snabba killar som kör cirksa 50-60 race på ett år. Snabbt decimerades gruppen och vi var bara 7 stycken kvar till slutet. Kändes jätteskönt att lämna massa veka småkillar som var snabba uppför bakom sig och inte ens stanna och vänta. Så skall det vara. Fy för 55 kg cyklister. Speciellt köttätare..

Det var 20 grader. Men italienska cyklister är frusna av sig.


Idag blir det mest vitt frizzante vin och grillade grönsaker och kalv. Och i morgon resa.

//Stefan

1 kommentar:

  1. Riktigt kul att läsa Stefan. Fortsätt med goa uppdateringar under vintern!!

    Ciao
    Jocke Karlsson CK Lunedi

    SvaraRadera