söndag 30 januari 2011

IKEA


Häromdagen var jag på IKEA i Italien och då kom jag ihåg en rolig historia från Rom som min kompis berättade när jag bodde där nere.

Varje dag kommer det organiserade busslaster med kunder från södra Italien bland annat från Napoli (Neapel på svenska) till IKEA varuhuset söder om Rom. En dag bestämde sig varuhuschefen för att småprata lite med några av dessa kunder för att försäkra sig om att dom var nöjda med IKEA.

" -Jadå" försäkrade en av busslastkunderna " -det är mycket större och välsorterat än IKEA i Napoli."
" -IKEA i Napoli?" undrade varuhuschefen. " - Vi finns ju inte ens ännu i Napoli"
" -Jodå ni har en butik i utkanten av Napoli" fick han till svar. " -Inte så bra som denna så klart men ändock en IKEA butik"

Även om varuhuschefen försökte hålla god min så var han minst sagt frågande. När man senare undersökte saken närmare så kom det fram att en påhittig Napoletanare hade öppnat en egen IKEA affär i utkanten av Napoli och sen åkte han regelbundet till IKEA i Rom och handlade varor på fyndhörnan och även i övriga butiken som han la på sin förtjänst på. 

Även om IKEA såg till att "IKEA Napoli" fick stänga så tycker jag det är en underbar historia som säger en hel del om Italien och speciellt om Napoli.

//S

1 kommentar: