lördag 19 mars 2011

Race idag i Toscana

Hej

Idag var det race i Toscana. Det var snabbt race utlovat. Eftersom snittet på deras snabba tävlingar varit 45 km/h så känner man sig lite nervös. Men bättre det än att det går uppför. Jag anser mig inte vara jättedålig på att åka uppför men härnere är backarna lite för långa för att jag skall hänga med i racetempo. Till och med "stora" killar klarar av att gå med. Så min teori att man till och med kan bli bra på att åka uppför om man bara får öva på det, verkar stämma.

En bild från starten. Självklart strategiskt placerad 
längst fram.

Tyvärr har Italienarna i dom här racen en ovana att ligga långt till vänster hela tiden. Och det har varit riktigt nära att smälla några gånger. Man måste ha grym utkik. Idag smällde det dock riktigt ordentligt när två cyklister smällde rätt in i en stillastående bil i över 40km/h. Det small så riktigt otäckt. Efter det kom racet av sig eftersom många ville avbryta. Men inte dom 8 som satt i utbrytning. För dom visste ju inte om det. När kommisarien kom upp på MC och pratade med dom längst fram som ville neutralisera allt. Så sa han bara " - här vinner ni inga race, det är 8 i utbrytning och dom kommer inte sluta trampa."
Hårt men sant. Efter ett tag sattes det fart igen men inte alls som innan.


När vi väl kom till spurten så hade jag lovat en träningskompis att hjälpa honom i spurten. Det gick jättebra fram till 150 meter innan mållinjen. Jag var riktigt koncentrerad på uppgiften och nerborrad i bocken där cyyklisterna framför mig fick för sig att svänga vänster. Så gjorde jag med. När jag väl kom ut på banan igen hade i princip både målgång och prisutdelning hunnit vara.

I morgon race igen. 8 mil med uppförsbacke tyvärr. Så den tävlingen kommer jag antagligen inte rapportera från.

Idag gjorde jag ett RIKTIGT kap i en enoteca.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar