tisdag 17 maj 2011

So Far So Good

Nu är första delen på säsongen avklarad och det kan bara sägas med ett ord: Succé.

Mallorca
Efter en (alldeles för lång) vinter väntade 2v semester/ träning på Mallorca. Ett ypperligt tillfälle att få sol och läka själen efter vintern och självklart cykla och lära känna mina nya polare i Mumien.
Var osäker på var jag stod rent fysiskt men efter en dag i bergen med Rapha Condor Sharp Pro Cycling Team fick jag kvitto på att jag skött mig bra.

Östgötaloppet
Drömde nästan mardrömmar om detta lopp! ”Tänk om det regnar, blåser och är svinkallt... Vi skulle ju till de norra delarna av Sverige för att köra första loppet. Varför inte lägga premiärloppet i Skåne där de är till 90% bättre väder och varmare så här tidigt på året?”
Men det vara bara att packa ner alla varma cykelkläder och be till vädergudarna och Linköping bjöd på sol, lite värme och en frisk vind som fick många att släppa klungan i kantvinden.
Loppet gick prima, 1:a och 2.a blev vi. Personligen var jag mest nöjd med att jag lyckades stöta upp till utbrytarkvartetten på egen hand.

Örestadsloppet
Min första seger 2011! Vi blev återigen 1:a och 2:a, helt galet bra.
Just då kändes dock resultatet och loppet rätt så oviktigt då jag hade nya hjul, kläder, skor och hjälm. Kände mig så
grymt snygg, som ett proffs, haha.
Var inte jätte sugen på att tävla, som jag sa till Stefan innan loppet, ville hellre bara cykla ut till havet och ta en fika och kolla in de nya prylarna=) Älskar att tävla men prylar är helt galet kul.

Åstorps GP
Sommarvärmen i Skåne höll i sig.
Vi hade en taktik detta lopp, FULL GAS från start till mål. Efter de två första varven där jag nästintill eldade upp allt mitt bränsle för att grilla alla andra var vi bara 4 kvar, perfekt. Funktionärerna nämnde att vi hade kört 20-30 sek snabbare på de två första varven jämfört med eliten. Sista varvet var det bara jag, Lunkan och Peter från Falkenberg kvar med 3min ner till klungan. Vi turades om att stöta och tillslut kom jag iväg och inkasserade min 2:a seger, och Lunkan spurtade till sig andra platsen. Återigen 1:a och 2:a.

Åstorps Linje
Jag var trött redan innan loppet hade börjat men vädret var toppen så det var bara att bita ihop. Fick köra upp Team chefen, Stefan, efter att han punkterat på första varvet. Vi lyckades med det vi ville, hög fart på platten in i backen och sedan gasa på ännu mer och spräcka klungan, så att det bara blev 12 man över åsen varav 2 mumier: jag och Lunkan.
På varje varv kändes det som jag skulle flyga av i backen över åsen, var helt slut. På sista varvet tvingades jag släppa men lyckades komma ikapp i botten av utförskörningen. Körde för Lunkan men när attackerna avlöste varandra var jag rökt och Lunkan fick klara sig själv. Vi fick åka hem med en 7:e plats medans Sportlife – Team Kungälv tog en fin dubbel seger.

Hammarö
Första gången i Karlstad /Hammarö för mig, mysigt ställe eller så var det för att vi bodde hos en underbar dam som fixade och trixade åt oss. Sen hade vi Mattias sambo med som skulle kocka till oss och det visade sig att hon var en kock av högsta kvalité!! Tack Anna!
Prologen: Min start blev framflyttad en timma vilket resulterade i katastrof. Mycket mer än så behöver vi inte säga.
Tempot: Dagen efter var inget jag ville slita ut mig på precis, kom 111 av 113 på prologen så startade som nummer 3, som tur var startade Pico från CC bakom mig, tog inte lång tid innan han var ikapp och vi fick en trevlig tur ihop.
Men Johan gjorde sitt och vann.
GP:et: Jag hade gått och väntat på detta lopp sedan jag kom till Hammarö. Hade bestämt mig för att vinna om läget dök upp. Vi lyckdes med vår taktik fullt ut och jag skulle få chansen att spurta hem det och bevisa för mig själv att all tid jag lagt ner på bli en bra spurtare skulle ge utdelning. Det bara smällde i pedalerna och luckan till klungan var behaglig, tack Fredrik Ericsson för dina träningsmetoder. Min tredje seger för säsongen var ett faktum!
Linjet: Försvara den gula ledartröjan som satt på Lunkan stod högst upp på listan. Samtidigt ville vi vinna etappen och inte ge bort en seger om någon ointressant för totalen gick iväg. Vi ville ha ett hårt race och efter 15min var vi ikapp eliten. Ja vad ska man säga, seniorklungan är grym i år!
Efter 20min bakom kommissarien fick vi börja tävla igen. Vi kontrollerade loppet bra, sista varvet var två killar loss och vi bestämde oss för att köra in och lyckades, mycket tack vare urstarke Johan i vårt lag. Själv fick jag en perfekt resa och satt på 5e hjul inför upploppet och spurtade hem det igen. Lunkan blev 3:a vilket resulterade i att han vann totalen!
Vi lämnade Hammarö med mycket glädje, trötta kroppar och inte minst med många fina resultat.

Här näst väntar Kinnekulle.
Mvh
Jocke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar