lördag 4 juni 2011

östfold 2-dagars

Från torsdag till idag (lördag) har jag och Jossan varit i Norge och tävlat, östfold 3-dagars i halden och fredrikstad. Tempo i torsdags där jag inte har mycket att säga om mitt tempo, Jossan visade dock ännu en gång att hon är på G nu! Jag blev 13 och Jossan 14.

Linjet igår hade banändring från kvällen innan så ingen visste banan, de var ett långt varv på någonstans mellan 8 och 9 mil. Ute på varvet gick de lugnt till en början med lite ryck mer mot slutet. När vi närmade oss Halden (målet var vid fästningen i den staden) så tog jag plats bakom två tjejer från ringerike som jag vet är duktiga, låg perfekt inför slutdelen av racet när vi helt plötsligt i en nerförsbacke kör rakt fram då vi egentligen ska upp för en superbrant backe till vänster. Inga pilar i backen eller någon annanstans för den delen, en ledarbil som inte syns att det är en ledarbil bakifrån, massa bilar överallt och en liten kille på kanske 14-15år som flagvakt som inte har en aning om vad han ska ta sig till resulterade i totalt kaos! Sista tjej i klungan som låg på strängen att hänga med var den enda som fattade i tid att vi skulle svänga och körde så klart på för allt hon hade och kom långt innan oss andra i mål och vann, jag som låg 3a hade en hel del tjejer att ta ikapp då de blev omvänd ordning uppför och gick i mål som 4a.. Riktigt besviken.. Jossan som även hon låg långt fram när detta hände tog sig i mål som 8onde tjej vilket var grymt starkt gjort i den avslutande backen!!

GPt idag var på en bana precis vid hamnen i fredrikstad den va platt och en väldigt lätt bana, 30 minuter + 2 varv med två spurtpriser på det skulle köras. Vi körde igång och det gick i ett ganska högt tempo nästan hela tiden, testade några ryck men klungan höll sig samlad. Spurtpris nr 1 tog jag med god marginal, spurtpris 2 var jag sist i den lilla klungan i sista kurvan men lyckades på något vänster komma fram på kanten och med knapp marginal ta hem den med. På spurtpriserna var det bonussekunder vi spurtade om och de behövdes för totalen. Efter drygt 30 minuters körning tog jag spurten och fick min första efterlängtade seger för året och Jossan kom in på en riktigt grym 4e plats!! Det är så himla kul att se hur bra Jossan kör nu efter allt strul hon har haft i vinter!
Jag kom 3a totalt och Jossan blev 8a!

Runt om racen har vi haft en supermysig helg ihop då vi bland annat har kollat när Tour of Norway gick i mål i Halden på 3e etappen och vi fick se en svensk gå i mål en liten bit framför klungan, Grattis till Johan!
Johan Lindgren på podiet efter vinsten på 3e etappen av Tour of Norway.





//Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar