måndag 12 mars 2012

Race i Valenca Brasilien

Idag var det så här vackert när jag lämnade Copacabana klockan 06.00 på morgonen.


Det var race idag i Valenca som ligger cirka 170 km från Rio. Det tog sitt lilla tag att åka dit. Men vad underbart det är att ha egen bil. Jag har varit till fots hela tiden annars. Och trafiken känns betydligt normalare nu när man bara inser att alla kör precis som mig. Det är en situation som jag skojat en del om inann (tänk om alla körde som mig) det gör dom i Brasilien. Underbart.

Parkeringsplatsomkläding. Precis som i Sverige

Väl där så pajade en eker i mitt hjul för andra gången denna veckan. Till slut fick jag jagat tag i ett nytt hjul att låna. Men det är inte maximalt bra uppvärmning att hålla på så. Men jag kände mig stark och ville förbättra förra veckans femteplats.

Taktiken var att sitta med långt bak första varvet och låta dom två "stora" lagen spela ut sina kort lite. Men ganska snart så märktes det att man var tvungen att sitta med där framme för det attackerades hela tiden. Speciellt av ett lag. Till slut attackerade jag själv i en uppförsluta. Men det blev inhämtat. På varje varv fanns det två svaga uppförslut med vändpunkt som pricken över i:et.

Efter ett tag så fick det största laget iväg 2 man. Hur det nu går till...... Och gruppen lugnades ner något. En del småförsök att köra in gjordes där jag deltog med. Men det var alldeles för dålig action. Så jag skällde på ett lag att nu får ni fan köra. Men icke sa nicke. Så till slut attackerade jag i "backen" fick försprång körde snabbt genom kurvan och sen hade jag lucka som snabbt täpptes av laget som var i utbrytning . Men inte resten av klungan. Så vi kom loss (jag och två från det största laget) men det blev inhämtat igen. Sen gjorde jag om samma manöver på nästa varv med. Då äntligen fick jag med mig samma gubbar och dom andra var för trötta. Så vi tre kom iväg. Vi jagade sen i 4 varv utan att komma nära dom där framme.


Till slut började jag nöja mig med att vara i utbrytning med dom och att hålla undan till klungan. Så jag började dra mindre, få mer skäll (tur att man inte kan portugisiska) och planera inför spurten. På sista varvet attackerade Godzilla som är Brasiliansk mästare i tempo och jag gjorde inget så klart. Satt bara på Arons hjul och han var jättearg för han tyckte att jag skulle jaga på Godzilla. Vilket jag självklart inte skulle. Så jag inväntade bara spurten och tog Aron med en hjullängd.


Aron till höger som för övrigt alltid åker privatplan överallt är inte lika nöjd efter att ha fått smisk i spurten. Killen till vänster vill för övrigt ha en mumientröja som han tycker är Bellissimo


En nöjd fjärdeplacerad Stefan idag.

//Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar