fredag 22 juni 2012

Solleröloppet


Då var Solleröloppet 2012 genomfört. När anmälningstiden var ute stod det klart att många elitcyklister förmodligen tyckte att det var för nära inpå SM, vilket innebar få elitare anmälda. Arrangören bestämde då att bara köra en klass, inte samköra elit och senior utan helt enkelt bara en tävling. Det blev då något längre för oss i senior och något kortare för elit mot ursprungsplanen. 160 km med ett avslutande varv upp till skidbacken i Gesunda.  Störta fördelen med det var väl att vi fick starta 08:00 istället för 07:00 :) Med en del kända namn från elitklungan på startlinjen släppte man väl tankarna om en framskjuten placering. 

Det blev en rätt tuff inledning då dagens första backpris, Gesundaberget kom redan efter ungefär 5 km. Detta togs hem av nyblivna stagiare åkaren Jonas Ahlstrand. 

Med tanke på distansen var min plan att ta det rätt lugnt inledningsvis.  Det var en del attacker men ändå ett väldigt lugnt tempo i klungan.  Efter ett par mil kom det iväg en grupp på nio med ett par åkstarka namn,  bla Fredrik Ericsson. De fick en del tid mot klungan tror det var ca 1,5 minut. Efter ca 65 km gick det riktigt långsamt i klungan, det var även en liten grupp på fyra man mellan tätgruppen och klungan. 

När då Marcus Johansson CK Hymer, förra årets SM 3:a just här på Sollerön attackerade tänkte jag att det får bära eller brista så jag hängde på. Vi kom ganska snabbt i kapp fyrmannagruppen och fick med oss en av dem i jakten på tätgruppen. Vi tog in på dem och fick rapporter om ca en minut. Efter två av de tuffare backarna ute på stora varvet hade avståndet länge varit oförändrat och de började kännas som att det skulle bli svårt att komma i kapp täten. I tredje backen vi vi sällskap av Darvell, Team Kalas och Brengdahl CK Hymer som anslöt bakifrån och vi fick då lite ytterligare hjälp i jakten. 

Precis efter bergspriset i Skeer kom vi äntligen i kapp täten, vi var då totalt 13 man. Det blev lite oreda till en början, men efter ett par kilometer funkade samarbetet fint och vi gick runt alla tretton in till varvningen och ut på det sista 34 km med en sista gång över Gesundaberget. När vi kom till foten av backen skruvades givetvis tempot upp rejält, då det både var bergspris och avgörande på gång. Fem man gled iväg och fick lucka, jag var sjätte man upp men då var benen rejält rökta med krampkänningar i båda benen. 

Jag hamnade i en andragrupp ihop med tre andra. Tyvärr började distansen ta ut sin rätt och jag fick släppa den gruppen. Efter fem-sex kilometer på egen hand anslöt fyra man bakifrån. Vi fick ett ok samarbete i mellan åt, många trötta ben. Mitt mål var att hålla undan för klungan och kanske ta någon placering. Det gick och jag spurtade in som två i vår lilla grupp och tia totalt. 

Placeringen i sig är kanske inte jättemycket att skriva hem om. Men med tanke på distansen, banan och motståndet är jag nöjd. Men jag är framförallt väldigt nöjd med hur jag genomförde loppet. Trots på förhand tufft race och bra motstånd var jag i allra högsta grad med och tävlade, inget "seniorrace" där man är nöjd att sitta med klungan hem. Jag lyckades vara med och skapa en grupp som gick i kapp en stark tätgrupp och var med och tävlade om topplaceringarna. Tyvärr håller jag inte riktigt hela distansen, men å andra sidan har jag inte kört några så här långa race i år. 

Så nu blir det midsommarfirande här i ett soligt och fint Dalarna och försöka ladda om till morgondagens Soldvarvi, 20 varv och 50 km gp på Sollerön. 


//Magnus

2 kommentarer: